Vad innebär ett TA-system?
För att få möjlighet att administrera sändningar samt transportörer från ett och samma ställe så krävs ett TA-system. En av de definitivt främsta fördelarna med ett TA-system är att administratörer med enkelhet kan följa upp transporter och hantera kundnummer, adresser med mera. Det är med andra ord ett komplett system som underlättar jobb på många skilda områden. Ett TA-system är därför ett mer avancerat verktyg än till exempel en generell bokningsportal. Hela arbetssättet kring ditt företags transporter blir förbättrat.
Beroende på ditt företags nisch eller verksamhetens rutiner så finns alltid möjligheten att erhålla ett skräddarsytt TA-system. Olika företags behov varierar och det är angeläget att varje system uppfyller dessa och förenklar företagets dagliga rutiner. Det finns mängder av annorlunda tänkbara verksamheter som kan vara i behov av ett TA-system. Allt från småföretagare som driver e-handel till stora väletablerade industrier.
Självklart kan man tänka sig att de större industrierna kräver mer utförliga system. Det finns även standardiserade TA-system som inte är lika dyra, och kanske är tillräckliga för den mindre verksamheten. Att verksamheten är liten är emellertid ingen säkerhet för att ett skräddarsytt system mycket väl kan krävas.
Det finns 2 skilda förutsättningar för att kunna hantera ett TA-system. Antingen loggar du in i systemet direkt via webben, eller så installerar du ditt TA-system direkt på datorn. Det sistnämnda alternativet kräver givetvis också uppkoppling mot internet. Fördelen med att logga in direkt i systemet är att det kan bli tillgängligt från vilken dator som helst. Därtill får du automatiskt access till den senaste uppdaterade versionen. Ifall systemet istället är installerat lokalt på datorn måste man i de flesta fallen personligen hålla ordning på uppdateringarna.
Problemet för flertal verksamheter är att onödig tid ödslas till extra jobb. För att optimera en verksamhets åtaganden behövs en del praktiska åtgärder. Det gäller att begripa att tid är kapital, och ökade intäkter är naturligtvis ett mål som samtliga företag bör sträva efter. Att verksamheten måste vara vinstdrivande är ju själva grundidén.
Det är många som inte riktigt har koll på hur mycket tid som verkligen går åt till att skicka mail, ringa transportörer eller på något övrigt vis kontakta transportören. Därnäst är det inte endast själva upprätthållandet av kontakten som är tidskrävande. Det är även viktigt att kontrollera så hela transporten blir rätt. Till exempel kan det handla om att hålla koll på papper och skriva ut etiketter för frakt.
Felsökning är också någonting som man bör kalkyrera med som tidsödande. En eventuell felsökning underlättas därutöver ej i frånvaro av ett TA-system med tanke på att det blir svårare att veta om vad som sker med din frakt från tillfället då din transportör hämtar paketet. Läs mer här: https://taprogram.se
När insikten väl infinner sig om hur tiden rinner bort kan det vara aktuellt med ett TA-system. De nämnda detaljerna är endast ett fåtal om förfaringssättet och de tänkbara hinder som kan uppstå runt en frakt. För den som sannerligen önskar effektivisera sin verksamhet är ett TA-system ett måste. Ett första steg är att göra en behovsanalys och bringa tydlighet i vilka delar av verksamheten som bör effektiviseras.