Beslutet från Postnord drabbar småföretag och landsbygdsregioner negativt
Det är en djupt rotad tradition i Sverige att betrakta postservice som en grundläggande rättighet, tillgänglig för varje individ var de än befinner sig i landet.
Det är med stor sorg vi nu måste konstatera att Postnord, som innehar monopol på spårbara småpaket via varubrev, har tagit ett beslut som är till stor nackdel för småföretag och kunder i mindre städer.
Postnords blunder med varubrev.
För inte så länge sedan beslutade Postnord att begränsa inlämningen av varubrev till postkontor, och dessa återfinns endast i stadsregioner.
Bilden är en annons.Klicka på bilden för att beställa.
Detta medför att de företag som handlar med små och lätta produkter nu måste använda sig av mer kostsamma paketleveranser för att tillhandahålla spårning för sina kunder.
Ett sådant beslut höjer inte bara utgifterna för företagen, utan påverkar även kostnaderna för konsumenten.
Frågan är inte enbart en om eskalerande kostnader.
Det står om den viktiga principen att alla individer bör ha samma möjligheter till postservice.
Landsbygden, som redan kämpar med olika typer av serviceunderskott, blir än en gång satt på undantag.
För småföretag som är beroende av att kunna skicka varor på ett kostnadseffektivt och spårbart sätt är detta en stor smäll.
De har nu valet att antingen ta de högre kostnaderna på sig eller att övervältra dem på konsumenterna.
Inget av dessa val är långsiktigt hållbart och kan bidra till en svagare konkurrensställning för företagen i Sverige.
Det handlar även om en rättvisefråga.
Som ett företag under statligt ägarskap borde Postnord handla till förmån för allmänheten.
Att försvåra för många i befolkningen att använda sig av grundläggande postservice bryter mot denna princip.
Varje region i Sverige bör ha samma möjligheter när det gäller handel och kommunikation.
Det är förvånande att Postnord redan har paketutlämningsställen som skulle kunna sköta varubrev, om de bara fick de nödvändiga instruktionerna.