Mycket reklam har stärkt Soda Stream´s varumärke
Soda Stream reklam har sannerligen ökat de senaste åren. Folk handlar mer kolsyremaskiner än någonsin tidigare och det säger inte lite. Den första kolsyremaskinen för hemmabruk tillverkades 1903 av en engelsman med namn Guy Gilbey. Gilbey fortsatte att spinna på sin uppfinning och snart kunde han saluföra sin «Apparatus for aerating liquids» till högklassiga hushåll. Soda Stream blev senare namnet på hans maskiner, och ännu idag – 100 år senare – går den bäst säljande kolsyremaskinen under samma benämning.
Trots att kungahuset och andra nobla hem hade egna sodastreamers redan under början av 1900-talet, så skulle det dröja till 50-talet innan Soda Stream reklam skulle synas på den kommersiella marknaden. Då började allmänheten så smått få upp ögonen för att kunna kolsyra sina egna drycker, omkring samtidigt som Coca-Cola lanserades i Europa.
Försäljningen gick likväl långsamt. I ett efterkrigseuropa hade flera människor säkert andra prioriteringar och även ifall den unga generationen säkert ville ha kolsyremaskiner så var det, som jämt, föräldrarna som höll i pengarna. Under 70-talet kom vändningen. Soda Streamers började säljas i massor och än idag förknippas vanligtvis kolsyremaskiner i allmänhet, och Soda Stream speciellt, med 70- samt 80-talsnostalgi.
Kolsyremaskiner används inte endast för att kolsyra vatten, man kan även framställa smaksatt bordsvatten alternativt egen läsk. Idag är efterfrågan på kolsyrade drycker oerhörd och vi är många som har släpat otaliga tunga flaskor samt backar, till största del fyllda med vatten, hem från affären, bara för att tvingas släpa tillbaka tomflaskorna för återvinning därefter.
Idag känns det som ett onödigt slitgöra, onödigt, och fel miljötänk. Samtliga dessa liter vatten måste ju komma någonstans ifrån och långa är deras transporter. Samtliga utsläpp från lastbilar och andra fordon kan undvikas, om man slutar köpa buteljerade drycker.
Men så är ju kruxet att vi gillar vår kolsyra, och en smaksatt Ramlösa alternativt Loka är ju godare än normalt, trist kranvatten. Eller? Livsmedelsverket garanterar att vårt svenska kranvatten håller hög och säker kvalitet, vi har tillgång till ett av jordens renaste vatten, direkt i våra kökskranar. Trist att inte ta det tillvara. Med hjälp av en kolsyremaskin kan man göra sitt kranvatten fullt av fräsch kolsyra och med hjälp av lite aromer kan man få fram samma goda smaker som de man älskar i sin Ramlösa.
Fördelen med att smaksätta sitt eget bordsvatten är att man kan göra det ännu godare genom att man själv kan besluta hur mycket eller lite smak man vill ha i. Aga säljer bordsvattenaromer, likaså Aromhuset, som har mångårig kunskap och stort sortiment av smaker. Är man mer inne på läsk så producerar Soda Stream själv essenser, men det lite mer svårhittade märket Sonjo, har ett större sortiment på den svenska marknaden.
Soda Streams största konkurrent i Sverige är Wassermaxx från Aga. De tillverkar motsvarande produkter och när Wassermaxx vinner på lite lägre priser så vinner Soda Stream på sitt namn samt sin erfarenhet. «Get busy with the fizzy» var en klassisk och framgångsrik Soda Stream slogan under 80- och 90-talen. Soda Stream reklam har sannerligen varit effektiv, och den håller än idag.